AUDIENCE RESPONCE СИСТЕМИТЕ КАТО ИНСТРУМЕНТ ЗА ИНТЕРАКТИВНОСТ В ОБРАЗОВАТЕЛНИЯ ПРОЦЕС

Audience Response системите като инструмент за интерактивност в образователния процес

Христо Б. Бонев

докторант

 

Същност.

Audience Response системите са интерактивни инструменти, чрез които организаторите,  или водещите на дадено събитие получават обратна връзка от аудиторията. Те са съставени от хардуерни и софтуерни компоненти, които търпят различни модификации в зависимост от приложението им. Обикновено на всеки член от аудиторията се дава дистанционно устройство – т.нар. кликер, чрез което той отговаря в реално време на задени въпроси и критерии, а системата е настроена, да събира и изчислява резултатите, така че домакина на събитието също в реално време да може да получава обратната връзка от аудиторията. При отдалечена аудитория Audience Response системите може да са свързани и към интернет или телефонна линия.

Преимущества на Audience Response.

Audience Response системите имат всички преимущества на интерактивната комуникация, и благодарение на тях аудиторията на дадено събитие много лесно се превръща от пасивна в активна и от обща приемаща маса в сбор от взаимодействащи си с домакина индивиди.

Ето някои от основните преимущества:

- проследяват в реално време индивидуалните реакции на участниците в дадена аудитория

Често с такава цел системите се използват от холивудските студии, които искат да преценят интереса от страна на публиката към даден предпремиерен филм. Благодарение на специфично настроения за целта софтуер, продуцентите успяват да разберат, кои сцени се възприемат от публиката като забавни, кои като скучни, кои като изпълнени с прекалено насилие, кои като неразбираеми… Така филмът може да получи финални промени в монтажа и да достигне до публиката в най-предпочитания от нея вид.

 - възможност за провеждане на анкети в реално време

Audience Response системите позволяват правене на анкети в реално време и показването също в реално време на резултати от нея. Така тези системи са например от много голяма полза при провеждане на конгреси, срещи на ръководствата на компании с акционерите им и при множество други събития.

- възможност за събиране на данни и анализирането им в реално време

Audience Response системите, за разлика от другите методи за събиране на данни (анкетни карти, гласуване с преброяване от квестори), изпращат данните директно в системата и ако устройствата в аудиторията са с посочени идентификационни номера, на които са зададени някакви предварителни параметри (например – пол, възраст, образование, политическа принадлежност и т.н.) – системата може в реално време да анализира постъпващата информацията и да я класифицира според нуждите.

- повишават концентрацията на аудиторията

Това качество на Audience Response системите е особено ценно при провеждане на лекционни занимания, семинари, школи и т.н. При проведено през 2005 г. в Университета на Уисконсин (САЩ)  изследване за ползите от Audience Response системата там – 94 % от преподавателите (27 души) и 69 % от студентите (2684 души) са напълно или силно съгласни с твърдението, че системата значително повишава ангажираността на студентите в учебната зала, а 0 % от преподавателите и едва 13 % от студентите изразяват пълно или силно несъгласие с твърдението[1].

- подпомагат по-ефикасното възприемане и усвояване на представения материал

Цитираното изследване на университета на Уисконсин показва, че 74 % от преподавателите и 53 % от студентите заявяват, че този тип системи допринася за по-доброто усвояване на учебния материал, докато несъгласни с такова твърдение са 0 % от преподавателите и едва 19 % от студентите.[2]

- архивиране на събраните данни

Цялата комуникация и информацията събрана чрез тези системи могат да бъдат архивирани и анализирани за бъдещи нужди.

Приложение на Audience Response системите

Audience Response системите са изключително полезни при извършването на множество различни дейности, при които обратната връзка от аудиторията е от голямо значение за крайния резултат. Ето някои от тях:

- маркетингови изследвания

С Audience Response системите могат да се събират и анализират данни при различни маркетингови изследвания и работа с фокус групи

- анкети и проучвания

С този род системи могат да се правят всякакви видове анкети и проучвания, насочени към външни или вътрешни публики, а резултатите от тях могат да бъдат показвани и анализирани в реално време.

- гласуване

Audience Response системите са изключително удобни за гласуване по време на всякакъв род избори, конгреси, конференции, а също и по време на различни телевизионни игри, викторини и т.н.

- презентации

Презентаторите по време на различни събития, които използват този род системи,  благодарение на някои техни софтуерни приложения, имат възможност да получават резултатите от допитвания до аудиторията обработени в реално време директно във Power Point презентациите си.

- образование, обучение, тренинги

Audience Response системите са много удобни по време на образователният процес и различни обучения и тренинги, както в учебна зала, така и при дистанционно обучение.

Приложение на Audience Response системите във висшето образование

Една от сферите с множество приложения на Audience Response системите е тази на висшето образование. Освен, че те благоприятстват, както вече бе споменато, за повишаване на концентрацията на аудиторията и възприемането и усвояването на учебния материал от нейна страна, те са изключително подходящи за получаване на обратна връзка – от аудиторията – към лектора, за провеждане на тестове, проверка на нивото на усвояемост на материала и за задаване на въпроси.

Често, когато се използват в учебно заведение, Audience Response системите се наричат Student Responce системи. След множество проведени изследвания за преимуществата им в учебния процес, днес те са разпространени в много университети по света и акцента вече се поставя върху това какви нови подходи към обучението могат да се постигнат чрез такъв род интерактивни системи.

Според различни изследвания процентът на студентите, които участват активно по време на лекции, се повишава многократно, когато се използват системи за обратна връзка, чрез които те запазват анонимността си.Така например при изследване направено през 2003 година в Университета на Глазгоу (Шотландия), се установява че процента на студентите, които дават вербален отговор на зададен в аудиторията въпрос е 0.5, докато процента на студентите, които отговарят чрез кликерите на системата е 40.6. [3]

Активно обучение

Един от най-дискутираните през последните десетилетия подходи към висшето образование, е чрез процеса на т.нар. Активно обучение (от англ.: Active learning). При този процес  студентите усвояват нови знания и умения чрез въвличането им в предварително подготвени учебни дейности (курсови проекти и задачи, разрешаване на казуси, симулации, ролеви игри и т.н.).

 Audience Response системите са изключително ефективен инструмент за въвличането на студентите в процеса на Активно обучение, тъй като чрез тях може да се постигне активно им ангажиране по време на цялата лекция, да се следи нивото на усвояване на материала и да се въвличат в множество различни дейности според желанието и предварителната подготовка на лектора.  Те също така помагат да бъдат очертани проблемните области, а лекторът може да разбере коя част от материала е трудна за студентите и да прави промени в реално време.

Възможните приложения на Audience Response системите за процеса на Активно обучение във висшето образование са множество. Ето някои от най-важните сред тях:

оценяване – посредством този тип системи могат да се правят тестове и да се дават различни въпросници, а резултатите от тях да се виждат в  реално време.

задаване и отговаряне на въпроси – чрез тези системи могат да бъдат задавани въпроси и на тях да бъде отговаряно в реално време двупосочно, като така лекторът може постоянно да е в течение на това до каква степен аудиторията усвоява материала и по кои въпроси има нужда от повече разяснения

провокиране на дискусии – посредством тези системи могат да бъдат очертавани проблемни области, по които да бъдат провокирани дискусии

игри и симулации – тези системи могат да бъдат инструмент за взимане на участие и за управление при различни игри и симулации.

провеждане на изследвания -  Audience Response системите са изключително добър инструмент за изследователска работа, тъй като специфичните им софтуери могат да бъдат настроени така, че да събират и подреждат получените чрез тях данни по предварително заложени критерии

Audience Response системите в обучението по Масови комуникации и връзки с обществеността

Използването на Audience Response системите в обучението по масови комуникации и връзки с обществеността позволява на студентите да овладеят комуникацията посредством този инструмент, който ще им бъде от голяма полза и по време на бъдещото практикуване на професията им. Интерактивната комуникация, получаването на обратна връзка, създаването на въпросници, провокирането на дискусии,  работата със специфични софтуери за събиране и обработка на данни, анализа на постъпилата информация са само част от уменията, които студентите биха придобили с редовното си общуване с подобни системи.

Перспективи

С развитието на хардуерните и софтуерните им компоненти Audience Response системите ще станат още по-ефикасни и ефективни в приложенията си. С напредването на семантичните технологии, тези системи ще започнат още по-успешно да класифицират получаваната информация,  да я анализират и да трупат и генерират знания въз основа на нея. Те ще могат сами да очертават проблемни области, да предлагат решения и да се самонадграждат.

С по-масовото им разпространение се очаква цените им да се понижат и да станат достъпни не само в университетите на развитите държави, но и в по-бедни учебни заведения, а дори и в началното и средно образование.

Все повече компании, производители на оборудване за такива системи, ще използват технологията на компютърния „облак”, за да отдават под наем технологиите за Audience response в случаите, когато аудиторията е отдалечена и връзката се осъществява посредством интернет и компютърни устройства.

Този тип системи вероятно ще получат силен тласък и от масовото разпространение на таблетите, тъй като те, както и смартфоните, са изключително удобни за управлението им и чрез инсталиране на необходимите софтуерни приложения или чрез синхронизацията посредством блутуут или друг подобен протокол към безжична мрежа, те могат да бъдат значително по ефикасни от „кликерите”.

Заключение

Audience Response системите са много ефективен инструмент за интерактивна комуникация. Те помагат на домакините на различни събития да поддържат постоянна двупосочна връзка с аудиторията им. Приложението си тези системи откриват в обществената сфера, търговията, науката и изкуствата.

Audience Response системите са много полезен инструмент за висшето образование, особено когато целта е постигането на процеса на Активното обучение. Те са еднакво полезни както за студентите, така и за лекторите, като успяват да създадат условия за конструктивен диалог между тях.

Чрез събираните от системите данни, лекторите могат да разберат към кои части от учебния материал има нужда от допълнителни разяснения, кои части предизвикват интерес, кои не дотам и след това да нанасят нужните поправки в лекционните си материали.

Въпреки, че инвестицията в този род системи не е малка, чрез употребата им може да се пести време, да се постига по-висока ефективност и да се печели от добавена стойност. Затова тези системи неминуемо ще стават все по-разпространени, в все повече сфери на нашия живот.

 

 Ключови думи: Audience response системи, Student response системи, Активно обучение

[1] http://net.educause.edu/ir/library/pdf/EDU06283.pdf / - 9.07.2011г.

[2] http://net.educause.edu/ir/library/pdf/EDU06283.pdf - 9.07.2011г.

[3] http://www.psy.gla.ac.uk/~steve/evs/papers/draperbrown.pdf - 10.07.2011г.

обратно нагоре